Piure de cartofi gustos si sanatos


piure de cartofi

In general preferam garnituri simple care sa completeze un preparat principal, dar fara sa anuleze din savoarea acestuia, iar un piure de cartofi se potriveste perfect cu orice proiect culinar.

Ingrediente pentru piure

  • 500g cartofi
  • 60g unt 82% grasime
  • 100ml lapte
  • 50g parmezan
  • sare si piper

piure de cartofi

Un piure gustos depinde foarte mult de soiul de cartofi utilizat. Cele mai bune rezultate le-am obtinut cu cartofii albi cu coaja subtire, dar sa nu fie cartofi noi.

Curatati cartofii de coaja si spalati-i bine. Daca nu sunt foarte mari puneti la fiert intregi sau taiati cel mult in jumatati. Daca ii faceti prea mici se vor imbiba cu apa si amidonul va ramane diluat in apa. Fierbeti pana cand furculita intra cu usurinta in cartofi.

Scoateti cartofii din apa intr-un recipient incapator si adaugati peste ei untul taiat bucatele mici, apoi laptele, sare si piper proaspat macinat.

Secretul obtinerii unei texturi cremoase dar si gustoase este sa zdrobiti cartofii cu o unealta speciala pentru acest procedeu, eventual furculita si nu sa utilizati mixerul sau alte electrocasnice de bucatarie. Daca il faceti la mixer riscati sa distrugeti peretii moleculelor de amidon si veti obtine o pasta lipicoasa fara niciun fel de gust, total respingatoare.

La final radeti putin parmezan peste si amestecati cu furculita. Daca consistenta nu este potrivita puteti adauga inca putin lapte sau chiar apa unde au fiert cartofii. Aceasta poate chiar sa inlocuiasca laptele, dar rezultatul nu va fi spectaculos precum acest piure de cartofi pe care vi l-am descris mai sus.

Amidonul si sanatatea

Amidonul reprezinta lanturi de zaharide simple, in traducere, nutrientii pentru care consumam legumele ce contin acest carbohidrat. In functie de modul de pregatire sau de tipul de legume sau cereale, amidonul poate fi digerat rapid, crescand foarte repede nivelul glicemiei, sau poate fi rezistent, greu de digerat la nivel intestinal. Acest amidon rezistent este cel mai sanatos, fiind utilizat in diete si in tratarea unor disfunctii. Gradul de rezistenta este dat de prezenta unor molecule complexe numite amiloza. Aceasta se distruge atunci cand legumele sunt supuse unor tratamente termice la teperaturi ridicate, cum ar fi prajirea in ulei incins.

Amiloza este prezenta in cantitati mai mari in legumele precum fasolea sau lintea (pana la 66%), in cereale (pana la 30%) iar in cartofi este regasita in cantitati de pana la 22%.

Fierberea cartofilor intregi asigura amiloza la nivel apropiat de cel maxim pentru tuberculi si are astfel efecte benefice asupra organismului.

Leave a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *