Alimentatie sanatoasa


In ultimele decenii oamenii au devenit mai constienti si in acelasi timp mai ingrijorati de calitatea alimentelor pe care le consuma. Zilnic apar articole noi, bazate pe cercetari aprofundate, despre o alimentatie sanatoasa ce trebuie sa ne preocupe pe toti, pentru a evita degradarea starii de sanatate datorita unei diete gresite. Ma refer aici la dezechilibre in continutul de vitamine, minerale, fibre, proteine, aminoacizi esentiali sau o alimentatie formata in mare parte din alimente procesate industrial si aditivate.

In ecuatia deja complicata pe care trebuie sa o rezolvam la fiecare masa, trebuie sa introducem si colesterol, lipide, glucide, gluten, zaharuri. Sa nu mai amintim de cei care sunt alergici sau au o sensibilitate la anumiti compusi continuti in unele alimente, in aceste cazuri trebuie sa devenim experti in nutritie si dieta.

Alimentatie_Sanatoasa

Mergand si mai departe, trebuie sa tinem cont inclusiv de modificarile genetice pe care cercetatorii le-au adus alimentelor, pentru a le face mai rezistente la daunatori, conditii de mediu, imbunatatirea productivitatii dar si aditivii adaugati in pregatirea pentru comercializare: coloranti, conservanti si alte zeci de tipuri de „imbunatatiri”. Pentru fiecare din aceste modificari ale starii naturale, aduse de om asupra alimentelor exista pareri pro si contra cu duzina, toate bazandu-se pe studii si cercetari ce se bat cap in cap. Nu poate spune nimeni cu certitudine ce efecte au pe termen lung toate aceste modificari asupra organismului uman. Teoria conspiratiei ajuta si ea la invaluirea principiilor alimentatiei sanatoase intr-un strat gros de ceata.

Principii pentru o alimentatie sanatoasa

Fara pretentia de a fi o autoritate in domeniu, incerc sa condensez mai jos cateva principii general valabile pentru a ne apropia macar de idealul unei alimentatii ce ne poate asigura o viata sanatoasa.

1. Alimente in stare naturala

Pornind de la ideea ca organismul uman s-a format si a evoluat pe baza unei hrane naturale, gasita in mediul inconjurator, putem fi siguri de faptul ca intoarcerea la acest tip de alimentatie nu poate fi daunator. Incercati sa evitati cat de mult posibil alimentele procesate industrial, eventual din ferme bio ce nu folosesc ingrasaminte sau chimicale pentru daunatori. Tot in aceasta categorie a procesarii se poate include si gatitul exagerat, alimentele aflate intr-o stare mai apropiata de cea naturala, cruda, fiind mai sanatoase decat cele a caror calitati nutritionale sunt distruse prin tratament termic. Asta nu inseamna ca trebuie sa mancati carne cruda. Incercati pe cat de mult posibil sa reduceti timpul de gatire, veti fi placut surpinsi ca mancarurea este mai buna atunci cand legumele raman mai crocante, atat gustul cat si textura devenind mai atragatoare.

2. Mai mult de 3 mese pe zi

Prin masa nu trebuie sa se inteleaga traditionala masa romaneasca de sarbatoare, compusa din digestiv, 3-4 feluri de mancare, salate si desert, ci, explicat plastic, procesul prin care alimentam organismul cu elementele necesare functionarii optime a tuturor proceselor si organelor. Asemanator motorului unei masini, organismul uman are nevoie de un amestec optim format din urmatoarele elemente: proteine, carbohidrati, grasimi, glucide, vitamine si minerale. Atentie si la nivelul de hidratare, acesta avand de asemenea un rol important in mentinerea sanatatii. Unii spun ca numarul optim de „alimentari” pe zi ar fi de 5-6, format din 3 mese principale si 2-3 gustari la intervale regulate. Acest principiu mentine toti parametrii de mai sus la un nivel acceptabil, pentru a nu face excese atunci cand mancam mai rar, ajungand usor la performanta de a manca mai putin, cumulat din 5-6 mese decat din 2 sau 3 pe zi.

Alte principii sanatoase pe scurt:

– Ridicati-va de la masa cand simtiti ca sunteti aproximativ 80% satui. Se spune ca dureaza cateva minute bune ca semnalul de satietate sa ajunga la creier, timp in care depasim cu mult cantitatea optima de hrana de care are nevoie organismul. Greu de dovedit stiintific, dar poate fi verificat in practica.

– Beti lichide calde dupa masa si nicidecum reci. Este o traditie sanatoasa de origine asiatica, care se bazeaza pe logica cristalizarii grasimilor la contactul cu apa rece. Acestea devenind mai greu de procesat si ajungand deseori in straturile de grasime de care incercam cu totii sa scapam.

 

Va puteti informa in detaliu pentru a avea o alimentatie sanatoasa si de aici.

Summary
Alimentatie sanatoasa
Article Name
Alimentatie sanatoasa
Description
In ultimele decenii oamenii au devenit mai constienti si in acelasi timp mai ingrijorati de calitatea alimentelor pe care le consuma. Zilnic apar articole noi, bazate pe cercetari aprofundate, despre o alimentatie sanatoasa ce trebuie sa ne preocupe pe toti, pentru a evita degradarea starii de sanatate datorita unei diete gresite.
Author